پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفتگوهای خود با خاویر سولانا مسئول هماهنگی سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا را بسیار خوب توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، لاریجانی که پنجشنبه بعد از دیدار سه‌جانبه با سولانا و عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک سخن می‌گفت، یادآوری کرد که چهارشنبه 5 اردیبهشت با آقای سولانا گفتگوهای خوبی داشتیم و فکر می‌کنم این مسیر گفتگو، می‌تواند در آینده نتایج بهتری داشته باشد.

لاریجانی و سولانا چهارشنبه شب گذشته، مذاکرات خود را که عصر همانروز انجام گرفته و بیش از پنج ساعت به طول انجامیده بود، خوب خوانده و آن را سازنده توصیف کرده بودند.

لاریجانی و سولانا هر دو تأیید کرده بودند که مذاکرات خود را روز پنجشنبه 6 اردیبهشت در آنکارا و دو هفته دیگر پیگیری خواهند کرد.

دکتر لاریجانی از آقای عبدالله گل هم به خاطر این که پذیرای صمیمانه این مذاکرات در اینجا (آنکارا) بودند، تشکر کرد.

لاریجانی گفت: همان طور که آقای گل گفتند ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر و همسایه هستند و این مذاکرات در ترکیه هم نشان‌دهنده عمق روابط دوستانه ما با ترکیه است.

دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: خوشحالم که همزمان با این مذاکرات که در ترکیه صورت می‌گیرد، آقای عبدالله گل هم نامزد ریاست جمهوری ترکیه شده‌اند و من پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم در سمت جدید، منشا تحولات در کشور خود و صلح، ثبات و رفاه در منطقه باشند.

وی گفت: ما در دوران وزارت خارجه ایشان همکاری‌های نزدیکی با کشور ترکیه داشتیم و نقش آفرینی ترکیه در مسائل منطقه‌ای بسیار مثبت بود و باید بگویم در موضوع ملوانان انگلیسی هم ترکیه نقش فعالی داشت.

لاریجانی گفت: آقای گل هدیه نفیسی به من و آقای سولانا دادند که آن کتاب مولانا است و تشکر می‌کنم و اگر شما خبرنگاران اجازه بدهید مصاحبه زودتر تمام شود، دوباره مذاکرات با سولانا را شروع خواهیم کرد.

سولانا هم با ابراز رضایت از روند مذاکرات روز گذشته خود با لاریجانی گفت: با دکتر لاریجانی جلسه مهمی داشتیم که البته معجزه‌ای صورت نگرفت. ولی پیشرفت وجود دارد و این آخرین مذاکرات ما با لاریجانی نخواهد بود و این گفتگوها، مقدمات مذاکرات آتی است. فضای خوبی در مذاکرات وجود دارد و البته که در این مذاکرات، مهمان نوازی ترکیه نیز نقش داشت.

سولانا گفت: این روند گفتگو، امروز هم ادامه خواهد داشت.

سولانا هم مانند دکتر لاریجانی با تشکر و قدردانی از مهمان نوازی عبدالله گل و مردم ترکیه گفت: من دوره نامزدی ریاست جمهوری موفقی را برای عبدالله گل آرزو می‌کنم.

او گفت: عبدالله گل سال‌هاست که دوست خوب من است و امیدوارم این دوستی ادامه داشته باشد.

سولانا گفت: فکر می‌کنم ریاست جمهوری عبدالله گل سبب خوشبختی بیشتر مردم ترکیه خواهد شد و در دوران ریاست جمهوری ایشان، ترکیه شاهد تحولات مثبتی شود.

او گفت که در بسیاری از مسائل با آقای گل همکاری سازنده داشته است.

در این کنفرانس مطبوعاتی که با استقبال بسیار گسترده رسانه‌های داخلی و خارجی ترکیه روبه‌رو شد و اغلب شبکه‌های خبری آن را بطور زنده پخش کردند، عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آقای دکتر لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران و دکتر خاویر سولانا مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا برای گفتگو در مورد برنامه هسته‌ای ایران در آنکارا گرد هم آمده‌اند.

او گفت: من ابتدا به آقای لاریجانی و آقای سولانا به عنوان دوستان صمیمی خود خوشامد گفته و از این که چنین جلسه مهمی را در ترکیه برگزار کردند، تشکر مضاعف از آنها دارم.

عبدالله گل با تاکید بر این که حل این گونه مسائل مهم از طریق سیاسی و با گفتگوی متقابل، تحول مهمی است و امیدوارم به نتیجه خیری برسد، گفت: ترکیه می‌خواهد سایر مسائل مهم منطقه نیز با همین درک و برداشت حل و فصل شود.

وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش به روابط با اروپا اهمیت زیادی می‌دهد و ایران نیز کشور دوست و برادر و همسایه ترکیه است و امیدوارست که مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفتگو و دیپلماسی حل و فصل شود و ترکیه همواره آماده است هر وظیفه‌ای را که به عهده‌اش گذاشته شود، ایفا کند.

عبدالله گل در خاتمه سخنانش برای لاریجانی و سولانا در مذاکرات آرزوی موفقیت کرد.

عبدالله گل از اظهارات لاریجانی و سولانا در مورد خود و ترکیه هم تشکر کرد و از ده‌ها خبرنگاری که این کنفرانس مطبوعاتی را پوشش می‌دادند، خواست که با توجه به ضیق وقت، فقط چند سوال مطرح کنند.

سولانا در پاسخ به سؤالی در مورد جزئیات بیشتری از مذاکرات و این که چه پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شد، گفت: تحقق این مذاکرات، فی نفسه خود تحول مهمی است و ما در مورد موضوعات مهمی نیز با آقای لاریجانی گفتگو کردیم و سعی کردیم همدیگر را درک کرده و با موقعیت‌ها و مواضع یکدیگر آشنا شویم.

او تاکید کرد، اصولاً آشنایی با مواضع و موقعیت‌های طرف‌ها، مهم‌ترین تحول برای حل مساله است.

سولانا افزود: مذاکرات ادامه خواهد داشت و امید است که ما مسئله را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم.

دکتر لاریجانی نیز ضمن تأیید سخنان سولانا گفت: نفس این مذاکرات، خود، نظرها را به هم نزدیک می‌کند. اگر اختلاف نظر نداشتیم که برای مذاکره در اینجا جمع نمی‌شدیم. اما نفس این کار، این است که ما به پارادایم مشترکی برای حل مسئله برسیم.

لاریجانی افزود: فکر می‌کنم در یک سری از مسائل، به این وحدت نظر نزدیک شدیم که بهترین راه حل آن است که حل مسئله از طریق مذاکره صورت گیرد.

دبیر شورای امنیت ملی تأکید کرد، یعنی مسئله بر اساس مقررات و قوانین بین‌المللی حل شود و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان ان.پی.تی. حاکم شود و اینها چارچوب‌های خوبی است که در آنها وحدت نظر داشته باشیم.

سولانا در پاسخ به سؤالی در مورد این که آیا محل ادامه مذاکرات می‌تواند ترکیه باشد، گفت: هنوز در مورد محل بعدی مذاکرات تصمیم نگرفته‌ایم. ولی البته نمی‌خواهیم زود به ترکیه زحمت داده و مزاحمت ایجاد کنیم.

سولانا گفت: البته این مذاکرات، مذاکرات رسمی نیست و در ماهیت، مذاکرات مقدماتی است و البته که ما نمی‌توانیم همه جزئیات را با افکار عمومی در میان بگذاریم.

کد خبر 20531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز